Tema 1.
Organizarea contabilităţii în unităţile de comerţ
1.1. Obiectivele şi principiile
organizării contabilităţii în unităţile de comerţ
1.2. Normalizarea şi
organizarea răspunderii materiale în comerţ
1.1. Obiectivele şi principiile organizării contabilităţii
în unităţile de comerţ
Unităţile de comerţ au un statut de intermediere
între producători şi consumatorii de bunuri materiale. Comerţul ca parte
componentă principală a sectorului terţiar al economiei se poate defini ca
ansamblu de activităţi prin care se stabilesc legături permanente între
producători şi consumatori. În esenţă, el se defineşte ca o activitate continuă de cumpărare a
mărfurilor şi revânzare a lor, în scopul obţinerii de profit.
De regulă, drumul urmat de bunurile materiale se înscrie
în relaţia:
Aprovizionare – Stocare – Vânzare
Aprovizionarea se
defineşte ca fiind actul comercial de trecere a mărfurilor din proprietatea vânzătorului
în proprietatea cumpărătorului, cu acordul expres sau tacit (pe TL) de
încredere al ambilor partenere.
Momentul intrării mărfurilor în proprietatea cumpărătorului
poate coincide cu:
1. Primirea facturii şi recepţia mărfurilor,
urmată de achitarea contravalorii lor.
2. Primirea facturii furnizorilor, situaţie
în care apare un decalaj între momentul cumpărării şi cel al recepţiei
mărfurilor, decalaj care determină apariţia mărfurilor facturate dar neprimite
(mărfuri facturate, dar neprimite încă - lipsuri).
3. Recepţia mărfurilor în lipsa facturii,
ceea ce determină apariţia mărfurilor recepţionate dar nefacturate (plusuri
acceptate).
După modalităţile de plată a contravalorii
mărfurilor, aprovizionarea poate fi:
·
cu
plata imediată (în numerar)
·
cu
plata ulterioară şi anterioară (transfer bancar).
Stocarea –
operaţie de formare a rezervelor de mărfuri destinate vânzării. Din punct de
vedere contabil stocul de marfă reprezintă:
·
elementul
principal al patrimoniului unui comerciant
·
element
al calculaţiei costului de achiziţie al mărfurilor vândute.
Vânzarea mărfurilor – reprezintă din punct de vedere juridic, trecerea în proprietatea
clientului (cumpărătorului) a unor mărfuri pe baza acordului între parteneri cu
privire la obiectul vânzării şi a preţului de vânzare. Ca şi la aprovizionare
apar decalaje între vânzare şi expediere care determină existenţa:
·
mărfurilor
livrat, dar nefacturate
·
mărfurilor
vândute, dar nelivrate.
Activitatea întreprinderii de comerţ se poate
desfăşura în funcţie de profilul ei printr-o varietate de unităţi şi anume:
1. Depozite, care la rândul lor pot fi:
- cu ridicata – comercializarea mărfii
în volum mare sau partizi mari
- de repartizare – organizate pe lângă
magazinele sau unităţile de alimentaţie publică şi care la rândul lor au
rolul aprovizionării ritmice a acestora.
2. Magazine, chioşcuri prin care se vând mărfuri consumatorilor
direcţi în cantităţi mici, cu amănuntul.
3. Unităţi de alimentaţie publică, care în funcţie de activitatea desfăşurată pot
fi:
·
unităţi mixte (de producţie şi desfacere:
restaurante, cafenele, piţării)
·
unităţi de desfacere (baruri, bufete)
·
unităţi de producţie (laboratoare de
cofetărie şi patiserie, laboratoare de preparate şi legume).
Obiectivul fundamental al contabilităţii îl reprezintă furnizarea de informaţii care să
ofere o imagine fidelă asupra patrimoniului, asupra evoluţiei situaţiei
financiare şi a rezultatelor, în scopul utilizării acestora de către diferite
tipuri de utilizatori, atât pentru cerinţele interne ale acestora, cât şi în
relaţiile cu investitorii prezenţi şi potenţiali, creditorii financiari şi
comerciali, clienţii, instituţiile publice şi alţi utilizatori.
Organizarea contabilităţii patrimoniale constituie
o obligaţie stabilită prin Legea contabilităţii nr. 113-XVI din 27.04.2007
pentru toate persoanele juridice şi fizice, care desfăşoară activitate de
întreprinzător.
Entităţile au obligaţia să organizeze şi să
conducă contabilitate proprie. În acest scop trebuie să asigure:
- întocmirea
documentelor justificative pentru orice operaţie care afectează
patrimoniul;
- înregistrarea
în contabilitate a operaţiilor patrimoniale; inventarierea patrimoniului;
- întocmirea,
anuală şi în situaţia fuziunii sau încetării activităţii, a rapoartelor
financiare;
- furnizarea
publicarea şi păstrarea informaţiilor cu privire la situaţia patrimoniului
şi rezultatele obţinute de entitate.
Obligaţia în cauză deriva din prevederile
articolului 7 ale Legii nominalizate, în care se stipulează că, baza ţinerii
contabilităţii şi raportării financiare o constituie Standardele de
contabilitate. Ca parte componentă a cadrului juridic naţional, aplicarea standardelor este obligatorie.
De menţionat că, în măsura în care nu există un
standard specific sau o interpretare, intră în rol raţionamentul profesional
în formularea în formularea şi dezvoltarea unei politici contabile, care să
ofere informaţii relevante şi credibile beneficiarilor de situaţii financiare.
Disciplinarea şi formalizarea politicii contabile
se pot concretiza la nivelul entităţii într-un document de dispoziţie al
conducerii entităţii, denumit „Politica de contabilitate”, S.N.C. 1.
Proiectul Standardului Naţional de Contabilitate “Politici contabile, modificări ale
estimărilor contabile, erori şi evenimente ulterioare” stipulează că:
Politicile contabile sunt principii, baze, convenţii,
reguli şi practici specifice aplicate de o entitate la ţinerea
contabilităţii şi întocmirea situaţiilor financiare.
Politicile contabile se selectează de către fiecare
entitate de sine stătător şi se aprobă pentru fiecare perioadă de
gestiune de către organul (persoana) responsabil(ă) pentru ţinerea
contabilităţii şi raportarea financiară.
Politicile contabile se perfectează printr-un document de dispoziţie (hotărâre,
dispoziţie, ordin etc.) emis de către organul (persoana) responsabil(ă) pentru
ţinerea contabilităţii şi raportarea financiară şi se aplică tuturor
subdiviziunilor entităţii începând cu prima zi a perioadei de gestiune
următoarei celei în care politicile contabile au fost aprobate.
Politicile
contabile se selectează de
către entitate în baza sistemului de reglementare normativă a contabilităţii
care prevede diferite variante de recunoaştere, evaluare şi
contabilizare a elementelor (obiectelor) contabile (de exemplu, metoda de amortizare a activelor imobilizate, metoda de evaluare
curentă a stocurilor, metoda de
recunoaştere a veniturilor din prestarea serviciilor). Dacă sistemul de
reglementare normativă a contabilităţii nu stabileşte
metodele de ţinere a contabilităţii referitor la o un aspect (problemă) concret, entitatea este în drept să elaboreze metoda respectivă. În acest caz, se aplică, în următoarea consecutivitate, prevederile:
metodele de ţinere a contabilităţii referitor la o un aspect (problemă) concret, entitatea este în drept să elaboreze metoda respectivă. În acest caz, se aplică, în următoarea consecutivitate, prevederile:
- SNC şi IFRS în care sunt reglementate aspecte
similare;
- Cadrului general conceptual
pentru raportarea
financiară;
- altor acte normative privind
aspectul respectiv sau un aspect similar.
În mod concret, politica contabilă este elaborată
şi asumată de către: (art. 13)
a)
conducere (organului executiv) - în entitatea cu răspundere limitată;
b) parteneri - în entitatea ai cărei
proprietari au răspundere nelimitată;
c) proprietar - pentru întreprinzătorii
individuali;
d) conducătorul entităţii - în alte
entităţi decât cele menţionate anterior.
Persoanele în cauză au obligaţia:
a) să organizeze şi să asigure ţinerea
contabilităţii în mod continuu din momentul înregistrării până la lichidarea
entităţii;
b) să asigure elaborarea şi respectarea
politicii de contabilitate în conformitate cu cerinţele prezentei legi, ale
S.I.R.F. şi ale S.N.C.
Potrivit prevederilor Legii contabilităţii, art. 6 contabilitatea oricărei entităţi cu
personalitate juridică funcţionează după anumite principii şi reguli (politici)
contabile care îşi au originea în “convenţia evaluării”, conform căreia
exprimarea monetară corectă este “regula de fier” a contabilităţii.
Principiile contabile conţin un ansamblu de reguli de conduită economică extinzând noţiunea de
evaluare de la bunuri şi relaţii financiare la evaluarea potenţialului,
evaluarea performanţelor, evaluarea perspectivelor etc.. În conformitate cu prevederile Legii Contabilităţii şi S.N.C. 1 Politica de contabilitate entităţile
organizează şi ţin contabilitatea conducându-se de următoarele principii:
(art.6)
a) continuitatea activităţii
(exemplu)
b) contabilitatea de
angajamente (exemplu)
c) permanenţa metodelor
d) separarea patrimoniului şi
datoriilor
e) necompensarea (exemplu)
f) consecvenţa prezentării.
Totodată
informaţia din rapoartele financiare trebuie să corespundă următoarelor
caracteristici calitative:
a) inteligibilitatea
b) relevanţa
c) credibilitatea
d) comparabilitatea.
În consecinţă, evaluarea posturilor cuprinse în
situaţiile financiare şi care provin din conturile contabile curente, dar şi
dimensionarea elementelor pe care fiecare dintre acestea le urmăresc zi de zi
şi le sintetizează periodic, trebuie să fie efectuate în acord cu principiile
statuate ale contabilităţii, care sunt de fapt “porunci economice” (probabil de
aceea sunt tot 10).
1. Principiul continuităţii activităţii. Acesta presupune că persoana juridică îşi
continuă în mod normal funcţionarea într-un viitor previzibil, fără a intra în
imposibilitatea continuării activităţii sau fără reducerea semnificativă a
acesteia. Dacă managerii entităţii au luat cunoştinţă de unele elemente de
nesiguranţă legate de anumite evenimente care pot duce la incapacitatea
întreprinderii de a-şi continua activitatea, aceste elemente trebuie prezentate
în notele explicative. În cazul în care rapoartele financiare nu sunt întocmite
pe baza principiului continuităţii, această informaţie trebuie prezentată
împreună cu explicaţiile privind modul de întocmire a raportării financiare
respective şi motivele ce au stat la baza deciziei conform căreia persoana
juridică nu îşi mai poate continua activitatea. Continuitatea sau încetarea
activităţii trebuiesc înţelese în sens financiar, pentru că orice entitate
„moartă” poate fi ţinută în viaţă prin finanţări hemoragice, dar, astăzi,
nimeni nu-şi mai propune aşa ceva.
Exemplul 1. U.C.R. Dacia achiziţionează utilaj frigorific
în vederea utilizării lui în procesul de păstrare şi comercializare a
mărfurilor, pentru care se estimează o durată de viaţă economică a activului de
10 ani. Valoarea de achiziţie a utilajului este de 425 000 lei. Această valoare
este denumită în termeni contabili cost de achiziţie. Principiile contabile fac diferenţă între
recunoaşterea intrării activului şi alocarea costului său pe durate de
utilizare, prin recunoaşterea unei cheltuieli în Raportul de profit şi
pierdere.
Distincţia dintre conceptul de cost, folosit în
contabilitatea managerială, şi cel de consum/cheltuială, folosit în
contabilitatea financiară, este relevantă. Factorul determinant care hotărăşte
dacă o cheltuială în sens financiar constituie sau nu un element de cost este
consumul, adică legătura nemijlocită cu obiectul d cost şi nu cu darea de bani.
Astfel, costul utilajului nu este recunoscut în întregime ca cheltuială în
momentul achiziţiei, deoarece se aşteaptă ca respectivul utilaj sa fie utilizat
pe o perioadă de 10 ani, iar costul lui este alocat pentru fiecare din cei 10
ani de utilizare, fiind recunoscut succesiv în Raportul de profit şi pierdere.
Această recunoaştere succesivă a valorii utilajului este consecinţa aplicării
principiului continuităţii. Unitatea comercială ea în considerare desfăşurarea
activităţii pe durata celor 10 ani pentru care a stabilit utilizarea utilajului
frigorific. Deoarece beneficiile economice din utilizarea utilajului apar în
următorii 10 ani, costul utilajului trebuie recunoscut pe aceeaşi perioadă.
Exemplul 2. Băncile oferă împrumuturi entităţilor
comerciale ţinând contul de anumite condiţii, inclusiv reeşind de la ipoteza că
entitatea îşi va continua activitatea şi în viitorul previzibil. Dacă banca are
dubii asupra acestei condiţii, atunci apare temeiul de refuz pentru acordarea
creditului entităţii în cauză.
2.
Principiul permanenţei metodelor, conform căruia este obligatorie continuitatea
aplicării aceloraşi reguli şi norme privind evaluarea, înregistrarea în
contabilitate şi prezentarea elementelor patrimoniale şi a rezultatelor,
asigurând comparabilitatea în timp a informaţiilor contabile.
Modificările
politicii contabile sunt permise doar dacă sunt cerute de lege, de un standard
contabil sau au ca rezultat informaţii mai relevante sau mai credibile
referitoare la operaţiunile întreprinderii. Este foarte importantă menţionarea
în notele explicative a oricăror modificări ale politicilor contabile, pentru
ca utilizatorii să poată aprecia: dacă noua politică contabilă a fost aleasă în
mod adecvat; efectul modificării asupra rezultatelor raportate ale perioadei şi
tendinţa reală a rezultatelor societăţii.
3. Principiul prudenţei. Valoarea oricărui element trebuie să fie
determinată pe baza principiului prudenţei. În mod special aceasta presupune a
se avea în vedere următoarele aspecte: a) se vor lua în considerare numai
profiturile (veniturile, finanţările) recunoscute până la data încheierii
exerciţiului financiar; b) se va ţine seama de toate obligaţiile previzibile şi
de pierderile potenţiale care au luat naştere în cursul exerciţiului financiar
încheiat sau pe parcursul unui exerciţiu anterior, chiar dacă asemenea
obligaţii sau pierderi apar între data încheierii exerciţiului şi data
întocmirii bilanţului; c) se va ţine seama de toate ajustările de valoare
datorate deprecierilor, chiar dacă rezultatul exerciţiului financiar este
profit sau pierdere. Se înţelege deci că potrivit acestui principiu nu este
admisă supraevaluarea elementelor de activ şi a veniturilor, respectiv
subevaluarea elementelor de pasiv şi a cheltuielilor, ţinând cont de
deprecierile, riscurile şi pierderile posibile generate de desfăşurarea
activităţii exerciţiului curent sau anterior.
4.
Principiul contabilităţii de angajamente. Se vor lua în considerare toate veniturile şi cheltuielile
corespunzătoare exerciţiului financiar pentru care se face raportarea, fără a
se ţine seama de data încasării sumelor sau a efectuării plăţilor
(contabilitatea de angajament). „Independenţa” se asigură prin respectarea
tehnicilor „delimitării în timp” a evenimentelor, angajamentelor, veniturilor, cheltuielilor, obligaţiilor
şi, implicit, scadenţelor.
Exemplul
3. În luna decembrie a anului N unitatea comercială
Sport vinde o parte din mărfuri pe credit comercial. Mijloacele financiare de
la cumpărători vor fi încasate în contul bancar în luna februarie a anului N+1.
Potrivit contabilităţii de angajamente vânzarea se va reflecta în luna
decembrie a anului N, adică atunci când s-a produs vânzarea, dar nu în luna
februarie când se vor încasa mijloacele băneşti.
Exemplul 4. În
luna decembrie a anului N unitatea comercială Sport achită plata pentru
abonarea la revista Contabilitate şi audit, aferentă anului N+1. Cheltuielile
aferente vor fi repartizate uniform pe fiecare lună (12 luni) a anului N+1 când
sunt suportate de facto, dar nu sunt reflectate integral în luna decembrie a
anului N, când a fost efectuată plată.
5.
Principiul separării patrimoniului şi datoriilor
(evaluării separate a elementelor de activ şi de
pasiv). În vederea stabilirii valorii totale
corespunzătoare unei poziţii din bilanţ se va determina separat valoarea
aferentă fiecărui element individual de activ sau de pasiv, indiferent de
conţinutul său economic, de evoluţia previzibilă a pieţei, de consecinţele pe
care le are această evaluare. Odată stabilită corect valoarea, mai departe,
prelucrarea şi sistematizarea informaţiilor o face contabilitatea după toate
regulile sale specifice.
6. Principiul intangibilităţii. Bilanţul de deschidere al unui exerciţiu
trebuie să corespundă cu bilanţul de închidere a exerciţiului precedent, cu
excepţia corecţiilor impuse de aplicarea I.A.S. 8 ” Politici contabile,
modificări în estimările contabile şi erori”. Atenţie la acest principiu
întrucât „oamenii cu experienţă” au tendinţa de a regla sau reporta erorile
dintr-un bilanţ în altul („bilanţ de închidere”, „bilanţ de deschidere”) în loc
să respecte procedurile contabile care cer „scormonirea” erorii pentru a afla
şi efectele sale colaterale.
7.
Principiul necompensării. Valorile elementelor ce reprezintă active nu pot fi compensate cu valorile
elementelor ce reprezintă pasive, respectiv veniturile cu cheltuielile, cu
excepţia compensărilor între active şi pasive admise de Standardele
Internaţionale de Contabilitate (este vorba de aşa numitele „conturi
rectificative”, care aduc activele şi, respectiv pasivele, la valoarea
contabilă netă).
Exemplul 5. O unitate de comerţ exterior efectuează
exportul în nume propriu în clauza FOB (Free on Board – Franco la bord) al unei
instalaţii complexe, cu plata ulterioară, în valoare de 15 000 dolari USD,
pentru care încasează de la partenerul extern un avans în sumă de 3 500 dolari
USD, pe care la rândul său îl transferă furnizorului intern, producător al
instalaţiei. Urmează apoi facturarea, livrarea (direct de la furnizor),
încasarea şi regularizarea obligaţiilor.
Comentarii. Deşi unitatea de comerţ a primit avans de
la clientul extern, îi facturează acestuia întreaga sumă, din cel puţin trei
considerente, pentru:
1) a face aplicarea principiului
necompensării (avansul primit este un aspect, întreaga creanţă facturată este
un alt aspect);
2) a justifica plata întregii sume de
către clientul extern, în contabilitatea acestuia;
3) pentru a produce şi emite un document
legal obligatoriu de însoţire a mărfii în comerţul internaţional (factura
externă - invoice).
În mod simetric, pentru identitate de raţiune şi
din aceleaşi considerente, furnizorul intern emite factura pentru suma
integrală, deşi anterior primeşte un avans.
8. Principiul prevalenţei economicului
asupra juridicului.
Informaţiile prezentate în situaţiile financiare trebuie să reflecte realitatea
economică a evenimentelor şi tranzacţiilor, nu numai forma lor juridică.
9. Principiul pragului de semnificaţie. Orice element care are o valoare
semnificativă trebuie prezentat distinct în cadrul situaţiilor financiare.
Elementele cu valori nesemnificative care au aceeaşi natură sau cu funcţii
similare trebuie însumate, nefiind necesară prezentarea lor separată.
10. Principiul consecvenţa
prezentării. Modul de prezentare
şi clasificare a elementelor în situaţiile financiare trebuie menţinut de la o
perioadă la alta, cu excepţia cazului când:
a) o schimbare semnificativă în natura
activităţii entităţii sau o analiză a prezentării situaţiilor financiare
demonstrează că schimbarea respectivă va avea ca rezultat o prezentare mai
adecvată a evenimentelor şi tranzacţiilor, sau;
b) o schimbare a prezentării este cerută
de un Standard Internaţional de Contabilitate sau de o interpretare.
1.2. Normalizarea şi organizarea răspunderii
materiale în comerţ
Răspunderea materială –
constă în obligaţia oricărui salariat de a repara, în limitele prevăzute de
lege, prejudiciul pe care l-a cauzat unităţii din vina sa şi în legătură cu
munca sa. Răspunderea materială este o instituţie proprie dreptului muncii., şi
este reglementată de art. 336-340 din Codul muncii şi Hotărârea Guvernului RM
nr. 449 din 29.04.2004 despre Nomenclatorul funcţiilor deţinute şi
lucrărilor executate de către salariaţii cu care angajatorul poate încheia
contracte scrise cu privire la răspunderea materială individuală sau colectivă
(de brigadă) deplină, precum şi a contractelor – tip cu privire la răspunderea
materială deplină(MO nr. 073 din 07.05.2004, art.nr.586).
Gestionarul (salariatul)
poartă răspundere materială în mărimea deplină a prejudiciului material cauzat
din vina lui angajatorului în următoarele cazuri:
(1) Salariatul poartă răspundere materială în mărimea deplină a
prejudiciului material cauzat din vina lui angajatorului în cazurile când:
Ø între salariat şi angajator a fost
încheiat un contract de răspundere materială deplină pentru neasigurarea
integrităţii bunurilor şi altor valori care i-au fost transmise pentru păstrare
sau în alte scopuri (art.339 al Codului muncii);
Ø salariatul a primit bunurile şi alte
valori spre decontare în baza unei procuri unice sau în baza altor documente
unice;
Ø prejudiciul a fost cauzat în urma
acţiunilor sale culpabile intenţionate, stabilite prin hotărâre judecătorească;
Ø prejudiciul a fost cauzat prin lipsă,
distrugere sau deteriorare intenţionată a bunurilor, inclusiv în timpul
fabricării lor, precum şi a instrumentelor, aparatelor de măsurat, tehnicii de
calcul, echipamentului de protecţie şi a altor obiecte pe care unitatea le-a eliberat
salariatului în folosinţă;
Ø în conformitate cu legislaţia în vigoare,
salariatului îi revine răspunderea materială deplină pentru prejudiciul cauzat
angajatorului în timpul îndeplinirii obligaţiilor de muncă;
Ø prejudiciul a fost cauzat în afara exerciţiului
funcţiunii.
Conducătorii unităţilor şi
adjuncţii lor, şefii serviciilor contabile, contabilii-şefi, şefii de
subdiviziuni şi adjuncţii lor poartă răspundere materială în mărimea
prejudiciului cauzat din vina lor dacă acesta este rezultatul:
ü consumului ilicit de valori materiale şi
mijloace băneşti;
ü irosirii (folosirii nejustificate) a
investiţiilor, creditelor, granturilor, împrumuturilor acordate unităţii;
ü ţinerii incorecte a evidenţei contabile
sau al păstrării incorecte a valorilor materiale şi a mijloacelor băneşti;
ü altor circumstanţe, în cazurile prevăzute
de legislaţia în vigoare.
Contractul cu privire la
răspunderea materială deplină a salariatului reprezintă un document scris cu
privire la răspunderea materială deplină şi poate fi încheiat de angajator cu
salariatul care a atins vârsta de 18 ani şi care deţine o funcţie sau execută
lucrări legate nemijlocit de păstrarea, prelucrarea, vânzarea (livrarea),
transportarea sau folosirea în procesul muncii a valorilor ce i-au fost
transmise.
Răspunderea materială
colectivă (de brigadă) se practică în cazul în care salariaţii execută în comun anumite
genuri de lucrări legate de păstrarea, prelucrarea, vânzarea (livrarea),
transportarea sau folosirea în procesul muncii a valorilor ce le-au fost transmise,
fiind imposibilă delimitarea răspunderii materiale a fiecărui salariat şi
încheierea cu acesta a unui contract cu privire la răspunderea materială
individuală deplină, poate fi instituită răspunderea materială
colectivă (de brigadă). Răspunderea materială
colectivă (de brigadă) se instituie de către angajator de comun acord cu
reprezentanţii salariaţilor. Contractul scris cu privire la răspunderea
materială colectivă (de brigadă) se încheie între angajator şi toţi membrii colectivului
(brigăzii).
La repararea benevolă a prejudiciului material, gradul de vinovăţie al fiecărui membru al colectivului (brigăzii) se determină prin acordul dintre toţi membrii colectivului (brigăzii) şi angajator. La stabilirea prejudiciului material de către instanţa de judecată, gradul de vinovăţie al fiecărui membru al colectivului (brigăzii) se determină de judecată.
La repararea benevolă a prejudiciului material, gradul de vinovăţie al fiecărui membru al colectivului (brigăzii) se determină prin acordul dintre toţi membrii colectivului (brigăzii) şi angajator. La stabilirea prejudiciului material de către instanţa de judecată, gradul de vinovăţie al fiecărui membru al colectivului (brigăzii) se determină de judecată.
CONTRACT-TIP
cu privire la răspunderea materială
colectivă (de brigadă) deplină
Nr.____
"___"_________200_
În scopul asigurării integrităţii___________________________________
__________________________________________________________şi conform
(denumirea valorilor transmise)
art.340 din Codul muncii (Legea nr.154-XV din 28 martie 2003),
___________________________________________________________________ ,
(denumirea unităţii)
denumit în continuare Angajator, în persoana_______________________
__________________________________________________________________ ,
(numele, prenumele, funcţia)
acţionând în numele unităţii, pe de o parte, şi membrii colectivului
(brigăzii)__________________________________________________________
__________________________________________________________________ ,
(denumirea secţiei, direcţiei, departamentului, altei subdiviziuni)
denumiţi în continuare Colectiv (brigadă), în persoana ____________
_________________________________________________________________ ,
(numele, prenumele, funcţia)
pe de altă parte, au încheiat prezentul Contract cu privire la
următoarele:
I. Obiectul contractului
Colectivul (brigada) îşi asumă răspunderea materială colectivă (de
brigadă) deplină pentru neasigurarea integrităţii valorilor transmise
lui de către Angajator, iar Angajatorul se obligă să creeze Colectivului
(brigăzii) condiţii normale pentru muncă şi pentru asigurarea
integrităţii valorilor ce i-au fost transmise.
II. Dispoziţii generale
1. Hotărîrea Angajatorului privind instituirea răspunderii materiale
colective (de brigadă) depline se perfectează prin ordin (dispoziţie,
decizie, hotărîre) şi se aduce la cunoştinţă Colectivului (brigăzii).
Ordinul (dispoziţia, decizia, hotărîrea) Angajatorului privind
instituirea răspunderii materiale colective (de brigadă) se anexează la
prezentul Contract.
2. Colectivul (brigada) se completează în baza principiului
liberului consimţămînt. La includerea în componenţa Colectivului
(brigăzii) a salariaţilor nou-angajaţi se ia în considerare părerea
Colectivului (brigăzii).
3. Conducerea Colectivului (brigăzii) este exercitată de către
conducătorul Colectivului (brigadierul).
Conducătorul Colectivului (brigadierul) se desemnează prin ordinul
(dispoziţia, decizia, hotărîrea) Angajatorului, după consultarea
prealabilă cu Colectivul (brigada).
În cazul cînd conducătorul Colectivului (brigadierul) lipseşte
temporar, îndeplinirea obligaţiilor lui se pune de către Angajator în
sarcina unuia dintre membrii Colectivului (brigăzii).
4. În cazul schimbării conducătorului Colectivului (brigadierului)
sau a ieşirii din Colectiv (brigadă) a mai mult de 50% din membrii lui,
prezentul Contract urmează a fi reîncheiat.
5. Prezentul Contract nu se reîncheie în cazul ieşirii din
componenţa Colectivului (brigăzii) a unor salariaţi aparte sau al
primirii în Colectiv (brigadă) a unor noi salariaţi. În aceste cazuri,
în dreptul semnăturii membrului Colectivului (brigăzii) care a ieşit se
indică data ieşirii lui, iar salariatul care a fost primit semnează
Contractul şi indică data intrării în Colectiv (brigadă).
III. Drepturile şi obligaţiile Colectivului (brigăzii)
şi ale Angajatorului
6. Colectivul (brigada) are dreptul:
a) să participe la recepţionarea valorilor transmise şi să efectueze
controlul reciproc asupra păstrării, prelucrării, vînzării (livrării),
transportării sau folosirii în procesul muncii a valorilor ce i-au fost
transmise;
b) să participe la inventarierea, revizia, la alte controale asupra
integrităţii şi stării valorilor ce i-au fost transmise;
c) să ia cunoştinţă de dările de seamă cu privire la circulaţia şi
soldurile valorilor transmise;
d) să ceară de la Angajator, în caz de necesitate, efectuarea
inventarierii valorilor transmise;
e) să înainteze Angajatorului propuneri de recuzare a conducătorului
Colectivului (brigadierului), precum şi a unor membri ai Colectivului
(brigăzii), care, după părerea lui, nu pot asigura integritatea
valorilor transmise.
7. Colectivul (brigada) este obligat:
a) să aibă o atitudine gospodărească faţă de valorile ce i-au fost
transmise şi să ia măsuri de prevenire a prejudiciului;
b) să ţină la evidenţă, să întocmească şi să prezinte, în modul
stabilit, dările de seamă cu privire la circulaţia şi soldurile
valorilor ce i-au fost transmise;
c) să informeze la timp Angajatorul despre toate circumstanţele care
ameninţă integritatea valorilor transmise.
8. Angajatorul este obligat:
a) să creeze Colectivului (brigăzii) condiţiile necesare pentru
asigurarea integrităţii valorilor transmise;
b) să ia la timp măsuri de depistare şi înlăturare a cauzelor care
împiedică asigurarea de către Colectiv (brigadă) a integrităţii
valorilor ce i-au fost transmise, să identifice persoanele vinovate de
cauzarea prejudiciului şi să le tragă la răspundere, conform legislaţiei
în vigoare;
c) să aducă la cunoştinţă Colectivului (brigăzii) actele legislative
în vigoare cu privire la răspunderea materială a salariaţilor pentru
prejudiciul cauzat Angajatorului, precum şi regulamentele de ordine
interioară referitoare la modul de păstrare, prelucrare, vînzare
(livrare), transportare, folosire în procesul muncii şi efectuare a
altor operaţiuni cu valorile ce i-au fost transmise;
d) să creeze Colectivului (brigăzii) condiţiile necesare pentru
ţinerea evidenţei şi prezentarea la timp a dărilor de seamă cu privire
la circulaţia şi soldurile valorilor transmise;
e) să examineze chestiunea privind temeinicia cererii Colectivului
(brigăzii) de a efectua inventarierea valorilor ce i-au fost transmise;
f) să examineze, în prezenţa salariatului, recuzarea înaintată
acestuia şi, dacă ea este motivată, să excludă salariatul respectiv din
componenţa Colectivului (brigăzii) şi să decidă, în conformitate cu
legislaţia în vigoare, asupra activităţii lui ulterioare;
g) să examineze comunicările Colectivului (brigăzii) cu privire la
circumstanţele care ameninţă integritatea valorilor ce i-au fost
transmise şi să ia măsuri pentru înlăturarea lor.
IV. Modul de ţinere a evidenţei şi de prezentare a dărilor de seamă
9. Recepţionarea valorilor transmise, ţinerea evidenţei şi
prezentarea dărilor de seamă cu privire la circulaţia acestor valori se
efectuează, în modul stabilit, de conducătorul Colectivului (brigadier).
10. Inventarierea planificată a valorilor transmise Colectivului
(brigăzii) se efectuează în termenele prevăzute de legislaţia în vigoare.
Inventarierea neplanificată se efectuează în cazul schimbării
conducătorului Colectivului (brigadierului), în cazul ieşirii din
Colectiv (brigadă) a mai mult de 50% din membrii lui, precum şi la
cererea a cel puţin 1/3 din membrii Colectivului (brigăzii).
11. Dările de seamă cu privire la circulaţia şi soldurile valorilor
transmise Colectivului (brigăzii) sînt semnate de conducătorul
Colectivului (brigadierul) şi, în ordinea de succesiune, de un membru al
Colectivului (brigăzii).
Conţinutul dării de seamă se aduce la cunoştinţă tuturor membrilor
Colectivului (brigăzii).
V. Repararea prejudiciului
12. Motiv pentru tragerea la răspunderea materială a membrilor
Colectivului (brigăzii) serveşte prejudiciul cauzat Angajatorului
nemijlocit de către Colectiv (brigadă).
13. Colectivul (brigada) şi/sau un membru al Colectivului (brigăzii)
se eliberează de răspunderea materială dacă se stabileşte că prejudiciul
nu s-a produs din vina membrilor (membrului) Colectivului (brigăzii),
precum şi în cazul existenţei circumstanţelor prevăzute de art.334 din
Codul muncii.
14. Stabilirea mărimii prejudiciului cauzat Angajatorului de către
Colectiv (brigadă) şi repararea acestuia se efectuează în modul stabilit
de legislaţia în vigoare.
15. Prezentul Contract îşi produce efectele din data semnării şi
acţiunea lui se extinde asupra întregii perioade în care Colectivul
(brigada) lucrează cu valorile transmise lui de către Angajator.
16. Prezentul Contract este întocmit în două exemplare, avînd
aceeaşi putere juridică, unul dintre care se păstrează la Angajator, iar
cel de-al doilea - la conducătorul Colectivului (brigadier).
17. Modificarea condiţiilor prezentului Contract, completarea sau
rezilierea lui se efectuează printr-un acord scris semnat de părţi, care
este parte integrantă a prezentului Contract.
Angajator Colectiv (brigadă)
Adresa______________ Adresa conducătorului Colectivului (brigadierului)
Semnătura___________ __________________________________________________
Semnătura conducătorului Colectivului
(brigadierului)___________________________________
L.Ş. Adresele membrilor Colectivului (brigăzii)
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
Semnăturile membrilor Colectivului (brigăzii)
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
Modelul Contractului este aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.
449/29.04.2004 despre aprobarea Nomenclatoarelor funcţiilor deţinute şi
lucrărilor executate de către salariaţii cu care angajatorul poate încheia
contracte scrise cu privire la răspunderea materială individuală sau colectivă
(de brigadă) deplină, precum şi a contractelor-tip cu privire la răspunderea
materială deplină
CONTRACT-TIP
cu privire la răspunderea materială individuală deplină
Nr.____
"___"_________200_
În scopul asigurării integrităţii___________________________________
__________________________________________________________şi conform
(denumirea valorilor transmise)
art.339 din Codul muncii (Legea nr.154-XV din 28 martie 2003),
___________________________________________________________________,
(denumirea unităţii)
denumit în continuare Angajator, în persoana________________________
___________________________________________________________________,
(numele, prenumele, funcţia)
acţionînd în numele unităţii, pe de o parte, şi salariatul__________
____________________________________________________________________
(numele, prenumele, funcţia)
denumit în continuare Salariat, pe de altă parte, au încheiat
prezentul Contract cu privire la următoarele:
1. Salariatul îşi asumă răspunderea materială individuală deplină
pentru neasigurarea integrităţii valorilor transmise lui de către
Angajator şi se obligă:
a) să aibă o atitudine gospodărească faţă de valorile transmise şi
să ia măsuri de prevenire a prejudiciului;
b) să informeze la timp Angajatorul despre toate circumstanţele care
ameninţă integritatea valorilor ce i-au fost transmise;
c) să ţină la evidenţă, să întocmească şi să prezinte, în modul
stabilit, dările de seamă financiar-materiale şi alte dări de seamă cu
privire la circulaţia şi soldurile valorilor ce i-au fost transmise;
d) să participe la efectuarea inventarierii, reviziei, altor
controale asupra integrităţii valorilor ce i-au fost transmise.
2. Pentru asigurarea de către Salariat a integrităţii valorilor ce
i-au fost transmise, Angajatorul se obligă:
a) să creeze Salariatului condiţii normale pentru muncă şi pentru
asigurarea integrităţii valorilor transmise acestuia;
b) să aducă la cunoştinţa Salariatului legislaţia în vigoare cu
privire la răspunderea materială a salariaţilor pentru prejudiciul
cauzat Angajatorului, precum şi regulamentele de ordine interioară
referitor la modul de păstrare, recepţionare, prelucrare, vînzare
(livrare), transportare, folosire în procesul muncii şi efectuare a
altor operaţiuni cu valorile ce i-au fost transmise Salariatului;
c) să efectueze, în modul stabilit, inventarierea, revizia, alte
controale asupra integrităţii şi stării valorilor ce i-au fost transmise
Salariatului.
3. Stabilirea mărimii şi repararea prejudiciului cauzat
Angajatorului de către Salariat se efectuează în modul prevăzut de
legislaţia în vigoare.
4. Salariatul nu poartă răspundere materială dacă prejudiciul nu s-a
produs din vina lui, precum şi în cazul existenţei circumstanţelor
prevăzute de art.334 din Codul muncii.
5. Prezentul Contract îşi începe acţiunea din data semnării lui.
6. Acţiunea prezentului Contract se extinde asupra întregii perioade
în care Salariatul lucrează cu valorile transmise lui de Angajator.
7. Prezentul Contract este întocmit în două exemplare, avînd aceeaşi
putere juridică, unul dintre care se păstrează la Angajator, iar cel
de-al doilea - la Salariat.
8. Modificarea condiţiilor prezentului Contract, completarea sau
rezilierea lui se efectuează printr-un acord suplimentar semnat de
părţi, care se anexează la Contract şi este parte integrantă a acestuia.
Angajator Salariat
Adresa______________________ Adresa_________________________
Semnătura___________________ Semnătura______________________
Комментариев нет:
Отправить комментарий